Men ALLTSÅ!

Läste artikel på Aftonbladet idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5233674.ab

I korthet är det en mamma som lämnat en 6 veckors bebis i en bil som är igång (med öppen dörr och allt)  för att hjälpa sin sexåriga dotter på tåget som ska ta henne till sin pappa. Hon berättar om hur orättvist det är att tågets dörrar stängdes och att hon åkte iväg från sitt barn. Tågvärden ville inte nödstoppa tåget då det innebär en evakuering av HELA tåget per automatik. Jag gissar att de har sina rutiner för när nödstopp får användas, då en evakuering av ett helt tåg blir rätt omfattande.

Jag tycker att problemet är att man lämnar sin 6 veckors bebis i en bil som är igång, med öppen dörr. Sen att hon menar på att "ingen tycker att jag handlat fel" och "det är så man gör ute i byarna" bara förstärker känslan att hon försöker intala sig själv att hon handlade rätt. Jag förstår ingenting. Men det handlar för min del minst lika mkt om den stackars 6-åriga dottern som då bara ska slängas på tåget och vinkas av fort som sjutton för att mamma är stressad över att bebben är kvar ensam i bilen. Jag får rysningar bara av att tänka på en sån liten bebis som sitter själv i bilen, om än i bara 10 minuter.

Det är inte särskilt svårt att ta loss barnstolen och bära med sig bebisen ut ur bilen, det är JOBBIGARE, det håller jag med om, men där gör man ju ett val som förälder, vilket mamman gjorde.

Kommentarer
Postat av: nattvinge

Mähh! Man lämnar f*n inte en så liten bäbis själv. Oavsett! Hugg en konduktör och säg till att man inte ska med utan bara hjälpa dottern och be honom hålla tåget tills man kommit av igen. Alltså innan man kliver på öht. De är ju inte omänskliga på tågkompaniet...

Usch jag blir så....irri... tur att jag inte läser AB el. Expressen så ofta, hade nog haft alldeles för högt blodtryck då :-D

Kram

2009-05-27 @ 15:38:43
URL: http://nattvinge.blogg.se/
Postat av: Maria

Nä jag fattar inte hur man kan göra så och sen skylla på nån annan. Man kan alltid orda om hur tågvärden agerade, men nånstans är det ju upp till en själv som förälder att inte försätta barnen i såna situationer. Jag menar hade hon burit med babyskyddet till tåget hade bebban också åkt med och då hade det inte varit nån fara. Även om man bara lämnar bebisen några minuter för att kasta på 6-åringen på tåget så kan saker hända även då (sjuka människor finns väl även på landsbygden?). Kram

2009-05-28 @ 08:57:31
URL: http://hobbelito.blogg.se/
Postat av: nattvinge

Man lämnar inte bebisen själv, oavsett hur mycket "på landet" man bor på. Jag är ju -ing uppvuxen i -ing skogen och skulle aldrig gjort så. Babyskyddet följer med om man lämnar bilen.



På en annan not, så ser jag att _ före och efter ord gör dem understrukna. Så då har jag lärt mig något nytt :-)

Kram

2009-05-28 @ 09:45:43
URL: http://nattvinge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0