Cafeer i Malmö!

Eftersom jag fick en lite fråga om jag hade några tips på cafeer i Malmö så tänkte jag att det är lika bra att göra ett eget inlägg om det.

St Knuts Bageri (St Knuts torg) - bakar själva och har billiga mackor med olika fyllning (räkor, tonfisk, kyckling eller veg). Uteserveringen är redan öppen för i år - jag invigde den förra helgen. Deras frukostpaket för 55 kr innefattar både bagett, juice, kaffe/te (ej latte) samt en chokladboll. Kan tyckas underligt men det är riktigt najs med en chokladboll som avrundning.

Dolce Sicilia (Drottningtorget) - kanske inte så mkt för fika jag går dit men de har faktiskt bra kaffe och lite mackor osv att välja på. Värt att betona är att de har vegansk latte samt veganska mackor (tror att det var ägarens fru som var vegan om jag inte minns fel). MEN det stora dragplåstret är deras himmelska glass. Bäst i världen vill jag nog påstå. Äkta italiensk glass med äkta råvaror, kan det bli bättre? Lakritsglassen är hett tips från min make (själv hatar jag lakrits) medan jag kan rekommendera Baccio (smakar som godiset "nötcreme" i glassformat).

Espresso House (finns överallt typ) - vet inte varför jag tar med dem då jag numera upplever dem som ett slags "konsum" i cafevärlden. De har ett gediget utbud, men också lite småtrist då de sällan förnyar sig. Jag gillar bäst deras räkmackor (det är riktiga handskalade räkor faktiskt vilket ger pluspoäng) eller deras kycklingtoast. Den Espresso House lokal jag gillar bäst beror lite på syftet, har man tex barnvagn så är ju Hansacompagniet eller Caroli mest rymligt, men mysfaktorn är nog bäst på tex Davidshall eller Lilla torg (OBS det är ingen hög mysfaktor här heller).

Waynes Coffe (gågatan vid Storgatan) - lite roligare än Espresso House då jag inte varit här lika mkt, annars känns konceptet likadant där, gediget sortiment och tyvärr inte några riktigt roliga mackor i mitt tycke. Lite trendigare och mysigare än Espresso House.

Element (Löjtnantsgatan) - mitt favvoställe. De har god latte, hembakade pajer/kakor och supergoda mackor. Man får mycket fyllning på mackorna. De har även lite varma rätter numera (fisksoppa, lasagne samt pajer). En macka med räkfyllning kostar runt 50-lappen vilket jag tycker är helt ok med tanke på vad man får på. Plus i kanten för oss som har småttingar är att de har pannkakor med sylt (2st) för 25 kr. På helgerna får man dock inte ha barnvagnar med inomhus så det bör man tänka på, det går dock bra att lämna dem utanför. På veckorna är det helt ok att ha med barnvagn dit. Barnvänligt och mysigt. Har uteservering i Kungsparken på sommaren, än så länge har de bara något enstaka bord ute, men det lär väl öka vecka för vecka nu gissar jag.

Bakom muggen (Kornettsgatan) - ett ställe som jag gick till precis när de öppnat och blev grymt besviken, små portioner, dyra priser. Däremot gav jag dem en ny chans för några veckor sen och WOW, nu snackar vi att de shapat upp sig. De har "byggbara" sallader så att du själv kombinerar basen med fyllningar och tillbehör av olika slag. Du måste dock komma upp i minst 80 kr vilket jag tyckte var lite minus. Jag tog ändå en rejäl sallad som jag nästan inte orkade och jag hamnade på 84 kr. Vad gäller latte osv har jag inget betyg att ge då jag bara köpt med mig därifrån och då inte kaffe, men salladen är definitivt värd ett besök dit. Mysigt att de har uteservering i Kungsparken på sommaren.

Hoppas ni fått lite inspiration till var man kan fika i Malmö.


Kommentarer
Postat av: Sophy

hälften har jag inte ens hört talas om o jag ska föreställa en malmöbo haha

2009-04-03 @ 09:16:40
URL: http://sophys.blogg.se/
Postat av: Sophy

svar: men d e mysigt med ställe där d inte dräller en massa folk =)



Haha lr hur, vi brukar lämna dom hemma men center syd var deras idé, korkat :P

2009-04-03 @ 09:24:33
URL: http://sophys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0