Dom kallar oss mods...

Denna film (som ingår i Mods trilogin) såg jag och Alex för några år sedan. Jag blev nyfiken på filmen då jag hörde introt i en Latin Kings låt (Cashen dom tas) där de saxat lite munhuggande mellan de två huvudpersonerna. Filmen handlar om Kenta och Stoffe som är knarkare i Stockholm. Den är inspelad på slutet av 60-talet och har en ganska komisk underton många gånger. Däremot märker man efter hand att de fastnar mer och mer i sitt missbruk.  

I uppföljaren "ett anständigt liv" blir det hela lite allvarligare då Stoffe dör av en överdos, Kenta har försökt övertala honom att sluta med heroin men lyckas inte. Kenta är fast i alkoholmissbruk

I tredje och sista filmen "Det sociala arvet" skildrar man hur barnen till dessa mods och missbrukare påverkats av sina föräldrars sätt att leva.

Jag kan verkligen rekommendera filmerna, inte som ett fredagsnöje utan mer som en slags "sociologisk studie" i hur Sverige förändrats genom olika tider. I första filmen ser man tydligt hur modsen har en dröm om att leva på ett visst sätt och i sista filmen ser man hur deras barn har en helt annan livsstil i ett samhälle som ser helt annorlunda ut. Men det är ganska tunga filmer så man ska inte förvänta sig att det är någon lätt sak att plöja igenom dem.....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0