Huvudjägare & parasiter

Senaste tiden har jag fått en hel del mail från olika rekryterare. Jag har lagt ut mig på Monster och det har givit ett ganska stort utslag måste jag säga, mer än jag nånsin kunde tro. Jag har nu vaskat fram vad jag tror är guldkornen och har just ju två kandidater som jag känner skulle kunna vara aktuella. Nästa fredag ska jag träffa det ena företaget för första gången och då ska det bli intressant att se vad det egentligen går ut på. Spännande är det dock och jag känner inom mig en viss glädje i att jag med största sannolikhet kommer att byta arbetsgivare inom ett halvår.

Idag har varit en ganska seg dag på jobbet. Jag har stått ut med en otroligt påfrestande typ (annan konsult) som de flesta har väldigt svårt för. Han är en sån tids-parasit som bara tänker på sig själv. Ett exempel är hans sätt att boka in möten. Han skickar mötesinbjudan för möte 9-12 men sen räknar alla med hela dagen för "han pratar så mycket och det drar alltid över". Senast igår var det så. Alla satt kvar efter 12. Utom jag. Jag åkte tillbaka kl 12. Den respekten får han ha för andras tid att man inte kan lägga beslag på hela dagen om man inte bett om det i förväg. Så gör han kategoriskt vid alla möten jag varit på som han kallat till. Hur svårt kan det vara att skicka inbjudan för hela dagen istället så är det ju liksom klart redan från början? Nu såg jag att nästa möte han bokat in var heldagsaktivitet. Kanske har poletten äntligen trillat ner?

En annan sak jag stör mig på är att ibland när han sitter brevid mej och jobbar (vi har gästarbetsplatser brevid där jag sitter) så kan han bara börja ha en lång utläggning om något fast han ser att man är fullt upptagen med något annat. Inte så att han frågar "har du tid att prata med mig en stund". Social kompetens - my ass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0