Da Mafioso de la SJ

Var uppe sjukt tidigt idag (fem klassas som det i mina ögon iaf) för att ta tåget till Norrköping. Väl där gick allt som på räls och jag var klar långt innan mitt tåg skulle gå hem. Då försökte jag boka om till ett annat tåg som skulle gå tidigare, men det fanns inte så mkt platser kvar så jag fick rådet att prata med konduktören. Det gjorde jag och han sa "nåja låt gå" typ när jag erbjöd mig att sitta i cafévagnen utan plats trots att jag ändå betalt fullt pris för min biljett. Efter typ en halvtimme hör jag hur konduktörerna (en kvinnlig och två manliga) står och diskuterar något och sen hör jag kvinnan säga "det gäller bara att säga saker rätt, man måste ju kunna diskutera med folk utan att de ska bli irriterade". Sen några minuter senare inser jag vad de pratat om, då hon går fram till en mamma med sina två barn som sitter i caféet också. Hon frågar dem om de har platsbiljett och mamman svarar ja (hon har redan diskuterat detta med en av de manliga konduktörerna och då förklarat att hon bara bokat plats till sig själv eftersom hon fått det rådet när hon bokade resan, konduktören sa då till henne att "låt gå sitt du här" och att hon skulle boka platser åt barnen till nästa resa). Den kvinnliga kontuktören tyckte dock inte att det var riktigt rätt och förklarar väldigt korthugget att om man har platsbiljett så ska man sitta på den eftersom de måste ha rotation i cafévagnen (det var aldrig så fullt att nån fick gå därifrån under hela tiden jag satt där för övrigt) och att de måste gå tillbaka till sina platser. Så mamman får snällt ta sina två barn (typ fyra och två år gamla) och trava tillbaka för att sätta sig på en plats, när det ändå fanns gott om plats i cafévagnen. Det värsta är att ingen ifrågasatte att jag satt där trots att jag satt där nästan tre timmar. Dessutom hörde jag rätt mycket hur konduktörerna snackade sinsemellan och det kändes inte som att de direkt älskade sina jobb (eller passagerare heller) om man säger så. Nåja iaf är jag hemma igen nu och är tacksam för att jag fråade den manliga konduktören, annars hade det nog varit tvärnej har jag en känsla av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0